به گزارش صدای بورس، اکبر عشوریون، رییس اتحادیه صنف ماشینساز، فلزتراش و خدمات فنی خودروهای سنگین اصفهان گفت: واردات قطعات دست دوم ممنوع است و این قطعات از طریق قاچاق وارد میشود و نکته جالب اینجا است که قطعات سنگین باید با کانتینر حمل شود و این کانتینر با مجوز سایر قطعات مثلا قطعات کشاورزی وارد میشود که نشاندهنده وجود رانتی سنگین در این بخش است.
وی گفت: قطعات خودروهای سنگین که ساخت چین و ترکیه هستند، در بستهبندی ایرانی عرضه میشود و این به دلیل کیفیت بالای قطعات ایرانی است. به طور کلی وضعیت ایران در خصوص داخلیسازی قطعات خودروهای سنگین مطلوب ارزیابی میشود و تاکنون رشد خوبی داشته است.
به گفته این رییس اتحادیه، در مناطق صنعتی استانهایی مانند اصفهان، تبریز و… تولیدیها و کارگاههایی وجود دارد که با اصول فنی مطلوب، قطعات خودروهای سنگین را تولید میکنند و با افزایش نرخ ارز، به دلیل نبود صرفه در واردات، بعضی از کارگاههای تولید قطعات خودروهای سنگین فعال شدهاند، با وجود این، در حال حاضر تولید آنها تنها با دریافت سفارش است و تولید به صورت آزاد و عرضه در بازار ندارند.
وی عنوان کرد: قطعات ایرانی کیفیت مرغوبی دارد اما با کیفیت متوسط نیز تولید میشود و بستگی به خواست مشتری دارد.
عوض شدن جای آمار واردات و تولید قطعات خودروهای سنگین
رییس اتحادیه صنف ماشینساز، فلزتراش و خدمات فنی خودروهای سنگین اصفهان بیان کرد: قبل از اولین جهش نرخ ارز در سال ۹۰، حدود ۷۰ درصد از قطعات خودروهای سنگین در کشور تولید میشد و تنها ۳۰ درصد وارداتی بود. در سالهای بعد، با افزایش واردات از چین این رقم برعکس شد و اکنون ۷۰ درصد قطعات این خودروها، وارداتی است، البته برای این موضوع آمار رسمی وجود ندارد و این ارقام نتیجه بررسیهای اتحادیه است.
عشوریون اضافه کرد: تولیدکنندهها با توجه به نرخ مواد اولیه در قرارداد خود قیمت نهایی را تعیین کردهاند، اما در طول مراحل اداری، قالبسازی و ارسال نمونه اولیه، قیمت مواد اولیه بین ۵۰ تا حتی ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه اکنون قطعات خودروهای سنگین از ایتالیا، ترکیه، چین و هند به ایران وارد میشود، اظهار کرد: کمبود قطعه برای خودورهای سنگین نداریم اما قیمت این قطعات بسیار بالا رفته است، چراکه شرایط ترخیص از گمرک، صدور مجوز، تهیه و انتقال ارز و امور بانکی پیچیده است و وجود رانت نیز اثرگذار بوده است.
عشوریون با انتقاد از افزایش قیمت قطعات و مواد اولیه تولید آنها گفت: برای مثال سیلندر در سال گذشته ۸ میلیون تومان قیمت داشته است و در حال حاضر ۴۰ میلیون تومان فروخته میشود و میللنگ نیز در سال قبل ۳ میلیون تومان بود و امروز ۱۸ میلیون تومان قیمتگذاری میشود و دلیل آن این است که این کالا تولید و توزیع نشده است و اگر از این کارگاهها برای تولید حمایت میشد، شاهد چنین افزایش قیمتی نبودیم.
منبع: قطعه نیوز
نظر شما